ACTIVE Toolkit
Pro rozvoj kompetencí učitelů, žáků a studentů nepostradatelných při vyhledávání a práci s informacemi a formulaci relevantních závěrů pro odpovědné rozhodování.
V rámci projektu ACTIVE jsme pro učitele středních škol připravily a otestovali Toolkit, jehož cílem je podpořit žáky a studenty orientovat se ve světě, ve kterém žijí, a porozumět mu, aby mohli jednat jako AKTIVNÍ a odpovědní občané v demokratické společnosti.
Co rozumíme AKTIVNÍM a odpovědným občanstvím?
AKTIVNÍ občan se aktivně zajímá o věci kolem sebe a chce jim porozumět, aby mohl činit odpovědná rozhodnutí.
Odpovědné jednání představuje vědomou reakci na situaci, kdy si aktér uvědomuje a přijímá svou roli a je připraven reflektovat dopad svého jednání. Odpovědné jednání je v tomto smyslu protipólem k nevědomé reakci bez sebereflexe. Proto budeme věnovat pozornost tématům, jako jsou předsudky, pochopení situace, informací, hodnot a jejich dopadů.
Postupy ACTIVE Toolkitu byly úspěšně otestováno na 7 školách v 5 zemích EU (Rakousku, Itálii, Česku, Slovensku a Polsku). Aktivity podle této metodiky realizovali učitelé středních škol v hodinách zeměpisu, dějepisu, společenských/občanských věd a při hodinách jazyků (Toolkit byl z angličtiny přeložen do pěti jazyků).
Co je náplní ACTIVE Toolkitu
ACTIVE Toolkit nabízí postup, jak přistoupit k řešení jakéhokoli problému nebo uchopení komplexního tématu ve formě navazujících kroků za účelem pokrýt celý proces od stanovení daného problému, vyhledání relevantních informací, konfrontací protichůdných názorů a předpokladů, zkoumáním hodnot zúčastněných stran až po vyhodnocení a formulaci závěrů.
Oblasti pokryté v teoretické Metodice jsou do výuky přenášeny prostřednictvím AKTIVIT. Ty jsou založeny na principu učení na základě vlastní zkušenosti (learning by doing) a projektovém učení. Studentům navržené aktivity umožní rozvinout kompetence potřebné k řešení komplexních problémů a k porozumění informací, aby mohli činit odpovědná rozhodnutí.
Co ACTIVE Toolkit přináší
ACTIVE Toolkit můžete uplatnit do projektové výuky nebo „běžné“ vyučovací hodiny. ACTIVE Toolkit je zejména přínosný při práci s dezinformacemi a kontroverzními tématy a učitelům poskytuje jedinečný nástroj, jak se s těmito otázkami vypořádat.
Toolkit pokrývá otázky spojené s informacemi a zaměřuje se na to jak pomocí fact-checkingu a laterárního čtení identifikovat dezinformace a fake-news. Oproti většině přístupů k této otázce jde ale dále, nad rámec fact-checkingu, a přináší unikátní přístupy a nástroje pro celkové vyhodnocení problému nebo komplexního tématu.
Hlavní témata, která ACTIVE Toolkitu pokrývá:
- porozumění pojmům: fakta, pravda a objektivita,
- práce s informacemi na internetu (podlel čeho posoudit kvalitu informací),
- jak na dezinforamce a fake.news (jak je identifikovat a jak nepodlehnout manipulaci),
- pochopení role hodnot, norem a předsudků v našem rozhodování,
- navrhování vlastního výzkumu pro sběr relevantních informací,
- vyhodnocení informací (důkazů) a formulace závěrů pro naše rozhodování.
Toolkit se skládá ze tří částí
I. Metodika pro učitele vysvětluje základní principy, termíny a koncepty, které jsou uplatňovány při implementaci Toolkitu se studenty. Cílem je poskytnout metodickou podporu učitelům k používání Toolkitu ve výuce.
II. Příručka aktivit pro učitele je soubor příkladů činností (scénáře krok za krokem), které mohou učitelé uplatnit přímo při výuce. Aktivity korespondují s tématy Metodiky, takže učitelé mohou snadno najít vhodnou aktivitu pro dané téma probírané v Metodice. Pro každé téma existuje alespoň jedna aktivita zahrnutá v Metodice.
III. Pracovní materiály pro aktivity & studenty poskytují materiály, které mohou studenti využít při aktivitách. Materiály se skládají převážně ze šablon, které může učitel předat studentům pro lepší naplánování a průběh aktivity.
Struktura Toolkitu
