Metodika ACTIVE Toolkit
Teoretické Moduly a praktické Aktivity do výuky ke stažení ve formátu .pdf po kliknutí na odkaz na soubor v příslušném Modulu nebo Aktivitě níže ve schématu:

Toolkit
Toolkit
Struktura a cíl metodiky
– účel a cíle Toolkitu
– jak používat Toolkit
– struktura a témata obsažená v Toolkitu
– než začnete s Toolkitem
Moduly a aktivity
Modul 0
Základní principy – informace, fakta, pravda a objektivita
INFORMACE NENÍ REALITA ANI ZNALOST
– obecné chápání pojmu pravda
– data, fakta a objektivita
– fake news, dezinformace a misinformace
– informace a data jako důkaz
– definice problému a výběr tématu
Metodika pro učitele
Aktivity do třídy
Modul 1
Vyhledání spolehlivých zdrojů informací a
přístup k informacím na internetu
OVĚŘOVÁNÍ FAKTU JE KLÍČOVÉ, ALE PROTOŽE CHCEME POROZUMĚT,
MUSÍME JÍT ZA PODSTATU PROBLÉMU A NALÉZT JEHO SMYSL
– zdroje sekundárních dat a informací
– informace jako důkaz
— kritéria pro zhodnocení kvality dat a informací
— spolehlivost dat a informací
– manipulativní techniky používané při šíření dezinformací
– ověřování fakt (“fact-checking”) a laterální čtení
— fakta vs. fake news a dezinformace
— důvěryhodnost zdroje informací
— relevantní kritéria pro posuzování důvěryhodnosti zdroje informací
Aktivita 1
První zorientování, jak přistoupit k informacím na internetu
(ověřování faktů)
NAUČTE ŽÁKY PŘEKONÁVAT NÁSTRAHY A PASTI INFORMACÍ PREZENTOVANÝCH NA INTERNETU POMOCÍ OVĚŘOVÁNÍ FAKTŮ
– vyhledat relevantní a spolehlivé zdroje a informace na internetu, které vám pomohou zorientovat se v dané problematice.
– pochopit význam údajů a informací pro náš cíl (lépe porozumět a být schopni činit informovaná rozhodnutí).
Modul 2
Hodnoty, normy a předsudky
NEJVYŠŠÍ FORMOU INTELIGENCE JE SCHOPNOST POZOROVAT BEZ SOUDŮ
– faktory ovlivňující naše vnímání
— normy, hodnoty, přesvědčení
— postoje. motivace. zvyky, světový názor
– osobnost založená na typologii MBTI
– předsudky
– nenásilná komunikace
– role logiky a emocí
– sociální sítě a naše vnímání
– aktéři a jejich role
List 1 – Faktory ovlivňující jednání
List 2 – Jak na rozdílné názory
List 3 – Předsudky (biases)
List 4 – Nenásilná komunikace
List 5 – Racionalizace
Aktivita 2
Pochopení různých aktérů a jejich stanovisek (hodnot, norem a předsudků)
ŽÁCI SE NAUČÍ CHÁPAT ROLI RŮZNÝCH AKTÉRŮ A JEJICH POHLED NA DANOU PROBLEMATIKU A PŘI TOM SE DOVĚDÍ TAKÉ NĚCO O SOBĚ
– prozkoumat roli aktérů a různá stanoviska a úhly pohledu na danou problematiku a pochopit, jakou roli v našem vnímání hrají předsudky.
Modul 3
Výzkumná fáze – design výzkumu, metody a shromažďování důkazů
POKUD NEVÍME A MYSLÍME SI, ŽE VÍME,
PAK JSME ZNIČILI VŠECHNY MOŽNOSTI (indický jogín)
– zásady sběru dat jako důkazů
— induktivní a deduktivní přístup
— triangulace
— zdravá skepse
– metody shromažďování důkazů
— výzkum od stolu
— terénní výzkum
– navrhování vlastního výzkumu
— cíle výzkumu
— výzkumné otázky
— fáze výzkumného procesu
List 1 – Principy shromažďování důkazů
List 2 – Fáze výzkumu
Aktivita 3
Navrhni a realizuj vlastní výzkum (metody výzkumu)
ŽÁCI SE NAUČÍ PŘIPRAVIT A PROVÉST VLASTNÍ VÝZKUM, ABY ZÍSKALI ZNALOSTI O VYBRANÉ PROBLEMATICE
– navrhnout a provést výzkum s cílem shromáždit relevantní data a informace k prozkoumání problému a nalezení hledaných odpovědí
Modul 4
Dejte informacím smysl
DATA A INFORMACE NEMAJÍ SAMA O SOBĚ ŽÁDNÝ VÝZNAM,
MY JSME TI, KDO DÁVÁ INFORMACÍM VÝZNAM
– dejte informacím smysl
– relevantní porozumění dané problematice
– analyzujte data a informace
– interpretace dat a posouzení relevance důkazů
– hlavní aspekty konspiračních teorií
– přesah dat a informací – znalosti a moudrost
Aktivita 4
Navrhni a realizuj vlastní výzkum (metody výzkumu)
POTÉ, CO ŽÁCI SHROMÁŽDÍ DATA A INFORMACE, BUDOU SCHOPNI DATA ANALYZOVAT A POROZUMĚT JIM. NEŽ UČINÍ ZÁVĚRY, OTESTUJÍ SÍLU DOSTUPNÝCH DŮKAZŮ.
– vyhodnotit zjištění z výzkumu
– být schopen činit zodpovědná rozhodnutí podložená důkazy

