Metodika ACTIVE Toolkit

Teoretické Moduly a praktické Aktivity do výuky ke stažení ve formátu .pdf po kliknutí na odkaz na soubor v příslušném Modulu nebo Aktivitě níže ve schématu:

Toolkit

Toolkit

Struktura a cíl metodiky

– účel a cíle Toolkitu

– jak používat Toolkit

– struktura a témata obsažená v Toolkitu

– než začnete s Toolkitem

Moduly a aktivity

Modul 0

Základní principy – informace, fakta, pravda a objektivita

INFORMACE NENÍ REALITA ANI ZNALOST

– obecné chápání pojmu pravda

– data, fakta a objektivita

– fake news, dezinformace a misinformace

– informace a data jako důkaz

– definice problému a výběr tématu

Metodika pro učitele

Aktivity do třídy

Modul 1

Vyhledání spolehlivých zdrojů informací a
přístup k informacím na internetu

OVĚŘOVÁNÍ FAKTU JE KLÍČOVÉ, ALE PROTOŽE CHCEME POROZUMĚT,
MUSÍME JÍT ZA PODSTATU PROBLÉMU A NALÉZT JEHO SMYSL

– zdroje sekundárních dat a informací

– informace jako důkaz

   — kritéria pro zhodnocení kvality dat a informací

   — spolehlivost dat a informací

– manipulativní techniky používané při šíření dezinformací

– ověřování fakt (“fact-checking”) a laterální čtení

   — fakta vs. fake news a dezinformace

   — důvěryhodnost zdroje informací

   — relevantní kritéria pro posuzování důvěryhodnosti zdroje informací

Aktivita 1

První zorientování, jak přistoupit k informacím na internetu
(ověřování faktů)

NAUČTE ŽÁKY PŘEKONÁVAT NÁSTRAHY A PASTI INFORMACÍ PREZENTOVANÝCH NA INTERNETU POMOCÍ OVĚŘOVÁNÍ FAKTŮ

– vyhledat relevantní a spolehlivé zdroje a informace na internetu, které vám pomohou zorientovat se v dané problematice.

– pochopit význam údajů a informací pro náš cíl (lépe porozumět a být schopni činit informovaná rozhodnutí).

Modul 2

Hodnoty, normy a předsudky

NEJVYŠŠÍ FORMOU INTELIGENCE JE SCHOPNOST POZOROVAT BEZ SOUDŮ

– faktory ovlivňující naše vnímání

   — normy, hodnoty, přesvědčení

   — postoje. motivace. zvyky, světový názor

– osobnost založená na typologii MBTI

– předsudky

– nenásilná komunikace

– role logiky a emocí

– sociální sítě a naše vnímání

– aktéři a jejich role

Aktivita 2

Pochopení různých aktérů a jejich stanovisek (hodnot, norem a předsudků)

ŽÁCI SE NAUČÍ CHÁPAT ROLI RŮZNÝCH AKTÉRŮ A JEJICH POHLED NA DANOU PROBLEMATIKU A PŘI TOM SE DOVĚDÍ TAKÉ NĚCO O SOBĚ

– prozkoumat roli aktérů a různá stanoviska a úhly pohledu na danou problematiku a pochopit, jakou roli v našem vnímání hrají předsudky.

Modul 3

Výzkumná fáze – design výzkumu, metody a shromažďování důkazů

POKUD NEVÍME A MYSLÍME SI, ŽE VÍME,
PAK JSME ZNIČILI VŠECHNY MOŽNOSTI (indický jogín)

– zásady sběru dat jako důkazů

   — induktivní a deduktivní přístup

   — triangulace

   — zdravá skepse

– metody shromažďování důkazů

   — výzkum od stolu

   — terénní výzkum

– navrhování vlastního výzkumu

   — cíle výzkumu

   — výzkumné otázky

   — fáze výzkumného procesu

Aktivita 3

Navrhni a realizuj vlastní výzkum (metody výzkumu)

ŽÁCI SE NAUČÍ PŘIPRAVIT A PROVÉST VLASTNÍ VÝZKUM, ABY ZÍSKALI ZNALOSTI O VYBRANÉ PROBLEMATICE

– navrhnout a provést výzkum s cílem shromáždit relevantní data a informace k prozkoumání problému a nalezení hledaných odpovědí

Modul 4

Dejte informacím smysl

DATA A INFORMACE NEMAJÍ SAMA O SOBĚ ŽÁDNÝ VÝZNAM,
MY JSME TI, KDO DÁVÁ INFORMACÍM VÝZNAM

– dejte informacím smysl

– relevantní porozumění dané problematice

– analyzujte data a informace

– interpretace dat a posouzení relevance důkazů

– hlavní aspekty konspiračních teorií

– přesah dat a informací – znalosti a moudrost

Aktivita 4

Navrhni a realizuj vlastní výzkum (metody výzkumu)

POTÉ, CO ŽÁCI SHROMÁŽDÍ DATA A INFORMACE, BUDOU SCHOPNI DATA ANALYZOVAT A POROZUMĚT JIM. NEŽ UČINÍ ZÁVĚRY, OTESTUJÍ SÍLU DOSTUPNÝCH DŮKAZŮ.

– vyhodnotit zjištění z výzkumu

– být schopen činit zodpovědná rozhodnutí podložená důkazy