Jak mladí lidé používají sociální sítě?

Co si myslí o Instagramu, TikToku a YouTube? Kolik času online tráví? A jak moc jsou na sítích sami sebou?

Výsledky výzkumu mezi 273 středoškoláky ve věku 15–17 let, realizovaného v rámci projektu WISEME.

Hlavní zjištění z výzkumu

Instagram a TikTok dominují

Instagram používá denně 87 % studentů, TikTok je oblíbenější u dívek.
Facebook a Twitter jsou mezi středoškoláky téměř nevyužívané.

Vysoká časová náročnost

75 % studentů tráví na sítích víc než hodinu denně.
36 % dokonce víc než 3 hodiny. 12 % i víc než 6 hodin!

Genderové rozdíly

Dívky více používají TikTok a Pinterest.

Chlapci povužívají spíše YouTube, Discord a Twitch.

Pasivní užívání

63 % studentů jen sleduje obsah, 61 % lajkuje.
Aktivně se vyjadřuje jen 8 % z nich.

Online identita

66 % studentů se cítí být na sítích sami sebou.
Třetina ale vnímá tlak, že se musí přetvařovat.

Hlavní motivace? Zábava.

Pro většinu jsou sítě zdrojem oddechu a informací, ne osobního rozvoje.

V číslech a datech

Jaké sítě jsou nejoblíbenější? Kolik účtů studenti mají? Které platformy jsou návykovější? Data z výzkumu přehledně v grafech a další zajímavé informace najdete ve výzkumné zprávě.

Instagram je zdaleka nejpoužívanější sítí – 89 % studentů ho používá denně nebo neustále.

YouTube a WhatsApp jsou populární, ale méně návykové.

TikTok má menší základnu, ale vysokou intenzitu užívání.

Facebook, X a Threads mezi středoškoláky téměř nefigurují.

Více než polovina studentů tráví na sítích přes 2,5 hodiny denně.

Každý osmý student je online víc než 6 hodin denně.

Jen 16 % se vejde do 1 hodiny denně.

Dopady a interpretace

Jak výsledky chápat?

Sociální sítě jsou pro mladé klíčovým místem pro zábavu, ale často i zdrojem tlaku a vnitřního napětí.

Výuka by měla podpořit:
  • kritické myšlení,
  • zdravý vztah k vlastní identitě,
  • povědomí o rizicích digitálního prostředí.
Studenti potřebují nástroje, jak:
  • rozpoznat manipulaci a dezinformace,
  • reflektovat vlastní chování online,
  • zachovat si autenticitu.

O projektu WISEME

Projekt WISEME (The right use of social media to face disinformation and fake news) je mezinárodní iniciativou podporující mediální gramotnost a schopnost mladých lidí čelit dezinformacím online.

Projekt č. 2023-1-ES01-KA220-SCH-000152252 spolufinancovaný z programu Erasmus+.